Tuesday, April 19, 2011

Good Health :-)

assalamualaikum.

baru balik sekolah terus nak update blog.apejadah tah.tiba2 ada satu rasa macam rasa rajin nak update something.rasa tu dah la jarang2 datang.bila once dah datang tanpa dijemput masuk ke rumah,terus dia dah pecahkan pintu masuk tanpa malu.


*ok fine intro ke laut*


aku nak buat comparison pasal kesihatan badan aku.ok secara umumnya semua makhluk yang berakal tahu kot pasal pentingnya jaga kesihatan ni.tak perlulah aku ceramah panjang lebar.mesti bosan sama dengan dengar time sekolah dulu.


dulu time aku study 4 tahun kat Gombak,aku tak pernah or jarang kot pergi hadap muka doctor apetah lagi nak hadap nurse ke assistant doctor ke kat klinik U aku.sebab apa?no no bukan aku takut yee...sebab badan aku ada antibody yang kuat untuk melawan penyakit.seriously lah.bukan nak berlagak ke hape.


time study dulu aku pergi balik kelas jalan kaki naik tangga turun tangga.kolej aku tu paling berdaulat antara kolej2 dalam U aku tu.tangga pulak dah diberi macam2 gelaran manja seperti tangga batu cave (ni aku yang gelarkan), tangga keramat,tangga tinggi.120 anak tangga derr..hari2 guna tangga tu memang rugilah kalau tak pernah kira sekali kan.


so kesimpulannya ialah bila dah 4 tahun,hari2 jalan kaki,naik turun tangga yang sama,apekah maksudnya?yess badan jadi sihat secara semulajadinya tanpa disedari oleh aku sendiri.padahal hari2 jugak lah aku mengeluh mengadu domba kat roommate aku.letih lah lenguh kaki lah nak tercabut kepala lutut lah.drama dusta semua tuh.


so now compare dengan life aku yang terkini.since dah berkerjaya,since dah ada kereta sendiri,since sifat malas untuk bersenam mahupun berjalan kaki mahupun jogging telah mula meresap dalam segenap saraf dalam badan yang dah tak sihat ni,maka makin tak bertambah sihat lah badan aku.


dengan ditambah tabiat or habit (nak tertype habitat dah tadi) yang bila datang jek weekend terus nak tidur sampai zohor,so faham2 jek lah kan.semakin malas.life aku sekarang semakin malas.apesal ek?pelik aku kadang2 bila fikir hal ni.

bila dah malas nak jaga kesihatan,tiap2 bulan aku perasan yang aku mesti ada sekali or dua kali demam selsema batuk yang teruk.serious!!..jangan play2 wooo..bila dah tak sihat semua kerja tersadai macam tu jek.sikit2 nak kena makan ubat.padahal zaman study dulu,kalau setakat demam selsema biasa ni aku biarkan jek.pagi esok dah baik.takdek sampai asyik terbongkang atas katil 24 jam.




so kesimpulan versi kedua pulak ialah aku malas nak bersenam maka antibodi aku dah tak kuat lawan penyakit.tu belum masuk kes aku sakit gusi.lagi parah.semua benda aku nak mengamuk.sampai orang2 tersayang pun habis kena amukan dan rasukan aku.

nasihat aku kat kamu semua.BERSENAM lah.jaga kesihatan.jangan jadi macam aku.ada kereta bukan lagi alasan kau malas nak berjalan kaki nak ke 7E semata2 nak beli topup.nak2 kedai 7E tu seberang jalan perumahan kau jek.dan bukan alasan tak ada masa sebab tak berjogging.tolol semua alasan tuh.




okeh?take care everybody!



p/s: aku sakit belakang ni.nasihat aku: jangan meniarap selalu atas katil bila online.sekian.






3 comments:

butterflies Lovers said...

kalo tak meniarap atas katil, nk macamane? itu lah cara yg paling afdhal bila on9 dalam bilik, di atas katil.... kan? (^_^)V peace!

Aujinz said...

aku gie beli lauk jalan kaki jer weh.. kedai punya la jauh 200 meter... koh koh koh koh

Aujinz said...

rase macam dah komeng dah tadi..
ke belom?

ke dah??.. belom?.. dah??..