Thursday, June 11, 2015

Jimat Bateri

kebanyakan manusia kat bumi ni mesti dah mampu guna telefon pintar kan?tak semua manusia tapi kebanyakannya lah.

so masalah yang selalu dihadapi mestilah masalah bateri cepat kong.saya ada cara sendiri nak jimatkan penggunaan bateri.cewaahh mungkin cara saya ni boleh dikatakan sangat lame.oh so lame gitu.tapi takpelah nak share jugak.lol

first,jangan sentiasa on mobile data or wifi kalau tak digunakan.yelah takkan 24/7 hidup korang dengan phone jek kan?takkan 24/7 nak surf internet,nak tweet,nak update blog,nak instagram whatsoever kan?so off jek mobile data dan wifi tu.nak guna baru on.taknak guna off.begitu juga dengan on location tu.on bila nak cari tempat jek lah or update weather ke check in.lepas tu off balik.kekadang bab turn on location ni saya lah selalu lupa nak off.

second,jangan charge lama sangat phone korang tu.bila dia kata dah full charged or unplug charger maksudnya memang dah full 100%.tak perlu charge sampai 2 3 jam kekonon bateri phone akan dapat full sejauh rindu 200%.dah jangan nak mengarut.bila korang charge terlalu lama,buat hari2 pulak tu nanti ada lah kes bateri kembung lah,bateri cepat low lah,phone teroff sendiri lah.

third,pasal charging jugak.elakkan charge time korang tidur.yelah tidur malam tu.katakan korang tidur pukul 12 pastu start charge phone sampai subuh.the hell menggg?kalau ikut cara saya macam ni jek.tak kiralah berapa % bateri tinggal saya akan biarkan jek dan set alarm lah pukul 4 ke 5 pagi bangun charge phone.sempat jek full kalau korang nak gi kerja pagi tu.saya tak suka sangat guna powerbank.nanti asik online jek..

tapi sebab saya sekolah petang so yess saya akan charge sejam awal sebelum gi sekolah.he he he..kalau full charge sampai balik rumah pun ada lagi dalam 80%.nampak tak?

fourth,sememangnya memang salah korang sendiri sebab selalu main phone.selalu online.selalu check in.selalu tweet.selalu ahh macam2 lah tanpa limit.so tanggung sendiri bila bateri ada problem.kosserr aku nak nasihat lagi.

nak selamat guna lagi satu phone yang untuk call dan sms jek tu.senang.nanti emergency kereta buat hal tengah2 highway ke boleh call mereka yang berkenaan.kalau smartphone habis bateri..terlupa bawak powerbank lagi...prepaid expired lagi...aiyookkk.

nasihat dan cadangan jek.korang ada cadangan lain?




4 comments:

Aujinz said...

Aku caj bateri dengan moe Flight. Pagi bangun solat Subuh, caj hp, Satu jam setengah dah penuh sebelum gi kerja.

Aku ada dua handphone. Nokia E71. sekali caj, lima hari boleh tahan.. koh koh koh

cEro said...

Henfon aku rasanya 45 minit je paling lama dah penuh dah.
Macam kau, aku pun bila nak pakai je baru on wifi n data.
So kalau yg ada wassep sesaje nak borak2 waktu aku off tu, maka lambatlah aku reply...heheheh

Miss Fireflies said...

Hohhhh byk fon.share la satu dua.kakaka

Miss Fireflies said...

Payah ni lmbat reply whatsapp.perempuan x suka.hihihi